
ProRail wil bij station Bunnik een veiligere en snellere verkeersafhandeling creëren. Daarom moet de huidige gelijkvloerse spoorwegovergang plaatsmaken voor twee tunnels: één voor langzaam verkeer en één voor snelverkeer.
In opdracht van ProRail ontwerpt en realiseert Gebr. De Koning de snelverkeer onderdoorgang: een ontsluitingsweg van het dorp Bunnik naar de rijksweg A12. De huidige overweg vormt een onveilige situatie. Mede door de toenemende intensiteit van treinverkeer op het tracé Utrecht – Arnhem wordt de doorstroom van autoverkeer gehinderd. De nieuwe verbinding tussen de Baan van Fectio en de N411, met één tunnel onder het spoor en één tunnel onder de (nieuwe) toerit van de A12, moet de omgeving toegankelijker en veiliger maken.
In opdracht van Gebr. De Koning te Papendrecht ontwerp, levert en installeert Klaver Infratechniek de nieuwe openbare verlichting en verkeersregelinstallatie. Het gehele traject, van ontwerp tot en met in gebruik name, zal Klaver Infratechniek behartigen en uitvoeren.
Het bijzondere aan dit project is het contract op basis van Design en Construct en dat er drie verschillende eindgebruikers zijn over het tracé . Het project bestaat voor Klaver Infratechniek uit de volgende kerncompetenties:
- Openbare verlichting
- Tunnelverlichting
- Verkeersregelinstallatie
- Dynamisch reizigersinformatiesysteem (afgekort tot DRIS)
- Bewegwijzering